Tuesday, September 22, 2009

aidilfitri 2009.


harini dah masuk hari ke 3 kite menyambut hari raya aidilfitri,hari meraikan kejayaan umat Islam sedunia selepas 30hari berpuasa.

aidilfitri tahun ini lebih bermakna dr tahun lepas walaupun aku lansung tidak membuat persediaan untuk hari mulia ini...tanpa sehelai pun baju raya..sluar raya...kasut raya...selipar raye,spender raye...satu ape pun aku x sempat beli.

ape yg menarik tahun ini...aku berjaya bangun se awal pagi..untuk menyaksikan..merasekan kemeriahan hari raya...bersedia untuk ke masjid bersama famili...sarapan pagi bersama-sama..bersalam salaman..bermaaf maafan.

sudah lame aku x cium mak aku..pagi aidilfitri tahun ini..aku mohon segala kemaafan dr mak..aku peluk mak dan cium pipinya..rindu sgt2 utk buat semua ni.

hampir 4tahun rasenye sebelum ini..aku tidak pernah bangun tidur di pagi raye...ke masjid menunaikan solat sunat aidilfitri...4 tahun jika tak silap...

ini semua terjadi gara2 aku syok sgt beraya di rumah uncle snooker kt mentakab...tahun ini,alhamdulillah...mmm...bukan kerana aku tidak mahu bermain lucky ball hingga ke pagi spt tahun2 yg lepas,tapi semuanya kerna table snooker kt mentakab penuh...sial sungguh...ahahaha..

malam raye...aku keluar agak awal..selepas berbuke...aku,zerg dan anjer ke bazar untuk menyaksikan kemeriahan ribuan manusia membeli belah di saat2 akhir..katenye..beli barang last minit kt bazar...bleh dpt murah sket...mmg ramai sgt manusia malam tu...tak sanggup rasenye untuk meredah kesesakan manusia penuh ghairah menyambut aidilfitri.

malam raye..aku membantu kimi dan pizul menjual t-shirt d.i.y mereka walaupun pd awal nye aku agak "hangin" dgn depa nih coz baju yg aku order utk di jual x siap2...tp xpe..seronok gak la membantu mereka di gerai..

raye tahun nih...adik beradik aku(yg da kawin la) semua nya balik ke rumah mak...mereka balik awal sehari untuk gotong royong membakar lemang,mengemas kawasan rumah...aku dan tentera2 bersekutu(anak sedara gua) di tugaskan utk mengopek kelapa dan mengemas kan landskap rumah.

ok..itu cerita sehari sebelum raye...pagi raye plak..lepas solat sunat aidilfitri..ngam2 je imam bagi salam..aku keluar dr masjid...bkn ape..ramai sgt org..sesak sgt..jd aku bg peluang pd kanak2 yg sgt2 seronok pd pagi itu...

depan masjid..ade satu port lepak lame aku..da lame x lepak sane...dekat je dgn masjid...betul2 depan "gate" masjid...bangku di bawah pohon mangga di hadapan kedai runcit...layan rokok sepam dua.

setel hal masjid...aku dan famili jalan kaki balik rumah..masjid tu mmg dekat dgn rumah aku...kami sekeluarga lepak ruang luar rumah...melantak lemang dan teh tarik...

aktiviti seterusnye...sesi fotografi keluarga...aduhhh...bab ni mmg aku yg kena setelkan laaa...baru aku teringat..lense luas aku(18-70mm) sudah di jual minggu lepas...yang ade cuma 50mm dan 80-200mm...

nak xnak...sesi foto famili ini aku shoot la dgn 50mm..hasilnye kurang cun krn aku x pernah wat group shot dgn 50mm nih.

bermule dgn foto famili long..pastu famili kak de..kemudian famili andak...pastu adik beradik aku dan yg terakhir foto the hold family.

lepas sesi foto..kami ke kubur utk tahlil...kubur arwah ayah..abg darus(abg tiri aku)...kubur li panjang(anak saudara tiri gua) dan kubur anak sulung kakde(koi lupe name dia..dia meninggal waktu lahir)..semuanya di kebumikan di kws yg sama...Al Fatihah untuk mereka.

yg meriahnye...kanak2 la..dpt duit tahlil...aku dpt gak rm2..tu pun aku bg je kt anak2 buah aku.

setel kt kubur..aku terus balik rumah...famili ngah(kakak tiri koi) baru sampai kt rumah mak...bertambah la sesak rumah mak aku..tp xpe...meriah...baru seronok..

keluar x keluar lepas tu..jam 2pm...aku ke temerloh...terlupe pulak kt kawan aku sorang nih..dia tidur di hotel greenpark..kesian plak dia...aku ajak balik kampung aku..dia xnak...si zerg tu la..tahun ni dia beraya di temerloh...tp asyik tidur je kt hotel...alasan nye segan nk folo aku blk rumah..apela nk segan nye..selambe la...famili aku sporting..xde hal..dr ko buang duit check in..bek duk umah aku..

keputusan keseluruhan hari raye hingga hari ini...raya pertama--->aku g raye rumah aye dan angah.Raya kedua--->beraya di rumah terk(skulmate),rumah pakcik ibrahim dan rumah edly/lan(band mate aku),raye ke tiga--->beraya di greenpark...tidur sini coz aku x larat nk balik semalam.

aku ni malas sket nk beraya...mungkin hari ni tak kemana kut...jumaat ni,25hb aku dah de job..jauh plak tu..kt rompin.

weh...x larat dah nk menaip..sejuk air-cond bilik zerg nih..kopi aku pun da sejuk tu..kamal dan zerg masih lena,aku xtau nk wat pe lagi dah...

selamat hari raye semua...maaf zahir batin!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...