Sunday, August 23, 2009

puasa..alhamdulillah.

harini masuk hari kedua berpuasa..alhamdulillah..pd zahir nye aku berpuasa dgn baik...perghhh..perut masih membulat..kenyang x larat aku nk teman mak ke masjid..

semalam..1st day puase...aku blk kg...kg aku x la jauh dr kolektif nih...mak dah berkali pesan..dr minggu lepas lg "ko jgn x balik..abg2 ko smua balik..ko jgn x balik!!"

baiklah mak..koi balik..semalam aku balik ke kg dlm kul 6pm...smpai umah..parking lot semua da full..aku tepakse park lua pagar jek...kete long...kete kakta..kete abg de..kete abg tam...mpv andak memenuhi perkarangan umah mak aku...dr lua pagar aku tgk muke toya anak2 sedare aku..melepak di tangga rumah..penat sgt agak nye berpuase...

aku ade 11 org org anak sdare smuanya..yg plg besor umurnye 17thn dan paling latest umur 3thn..ehehehe...sgt2 comel mereka nih..

smpai jek aku kt umah..terus diserbu anak2 sedare aku ni...ahahaha..ade yg amik beg baju..beg kamera aku...trus di arak naik kerumah...dlm umah...andak ngan abg tam tgh lepak tgk tv...aku salam smua..cium tangan..trus ke dapur...long dgn muke garang 24jam nye...de tgh hidang juadah..teh..mak dan kakta menyiapkan minuman berbuka...kak ekin menyusun pinggan...abg de muke slambe tgh layan "tomtombak" dgn anak2 sdare ku di ruang dapur..ehehe..

mmg meriah harini...cuma adik aku belum smpai..mungkin dia agak lewat sket.juadah berbuka puasa harini mmg meriah...gulai kawah daging kerbau..gulai rusa...rendang ayam kampung..ikan patin goreng...dan berbagai jenis kuih muih...fuhhh...tergugat...ahahaha

mmg seronok sgt semalam berbuka puasa dgn keluarga...lepas berbuka..aku dgn adik aku..mcm biase..ke parkinglot depan umah..isap rokok...kami berdua mmg x biase merokok dpn abang2 dan kakak kami...terpakse la keluar umah isap rokok...

abg tam di muke pintu.."weh...naik laa..magrib x lama..".sebelum naik aku amik wudhuk di paip berhampiran garaj...

malam semalam kami berjemaah magrib dan isyak bersame-same...dah lame tak rase seronok mcm nih...sdak betul ah...sdak la aok!!akakakak


harini...hari kedua puase...aku agak lemah..xtau kenapa...satu hari aku baring je dlm bilik..mungkin sebab demam belum kebah..muntah2 semalam...huh..mmg x larat..

harini...long dan kaklong xde...abg tam xde...agak kurang sket la ahli...tetapi juadah hari ni bertambah meriah..ahahaha...gile betul...

ayam golek+ayam kampung goreng+sup ayam kampung+sate ayam+asam pedas ikan pari+sambal perut+kerabu ulam+gulai telur itik+roti john+soya ais+teh panas+air tebu....fuhhhhh...x tau mane satu aku nk jamah dulu....aaaaaaaa...gile..mmg gile...seronok sgt rasenye!!

hari ni je la...esok pagi..selepas sahur..de dan keluarga akan balik ke raub...andak dan kak ekin balik ke maran...mak aku akan menetap di masjid(pondok) sepanjang bulan puase...sng nk ke masjid katenye...maka..sunyi lah rumah tu esok..yg tinggal cuma kakta..teh dan ham(adik koi)...insyallah ptg sok aku balik berbuke kt kg lg...insyallah!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...