Friday, August 13, 2010

persoalan.

Soalan diterima melalui emel pada 15 Nov 08

Assalamualaikum Ustaz,

Nama saya ________. Kalau ustaz masih ingat, saya hadir kursus rumahtangga di masjid __________ pada ________ '08.

Saya seorang aje yang berambut dreadlock. Fyi, rambut saya separuh betul dan the other half extension dengan rambut palsu.

Soalan saya, dari segi agama,
Is it wrong for me to have long dreadlock hairstyle?
Is it appropriate for me to sembahyang di masjid?
Adakah sembahyang saya sah dengan rambut sedemikian?
Adakah mandi hadas saya sah?

Saya harap ustaz boleh jelaskan soalan-soalan saya ini...sekian, terimakasih.

========================================================

Jawapan:

Waalaikumsalam.

Saya ingat sangat. Awak sorang saje yang rambut cool di situ. : )

Berikut jawapan saya:

1. Rambut palsu yang disambung dengan rambut asal adalah salah di sisi agama. Ia dilarang dalam agama Islam. Ini tidak kiralah sama ada fesyen dreadlock, guna wig atau extension rambut bagi wanita. Ia tetap salah dan haram hukumnya. Yakni berdosa sesiapa yang melakukannya.

2. Tiada masaalah untuk melakukan solat di mana sahaja kita berada, walaupun dalam keadaan berambut dreadlock. Solat tetap wajib dilakukan.

Solat saudara tetap sah I.Allah. Cuma timbul 3 perkara:

Pertama: Berkemungkinan saudara berisiko dipinggirkan dan tidak dibenarkan masuk ke masjid oleh sesetengan jemaah atau petugas masjid yang kritikal dengan keadaan rambut saudara.

Kedua: Kurang beretika dan beradab mengadap Allah dalam keadaan sedemikian rupa. Bayangkan kita mengadap pembesar negara dalam keadaan kita melakukan kesalahan terhadap mereka? Tak takutkah kita kemurkaan mereka? Sedangkan kita mengadap adalah untuk berserah padanya dan meminta maaf di atas kesalahan kita.

3. Mandi hadas saudara sah jika saudara pastikan segala tubuh badan saudara dan kepala saudara sampai air padanya. Jika air tidak sampai ke kepala kerana sukar digosok atau rambut dreadlock terlalu tebal sehingga air tidak sampai ke kulit kepala, maka pastinya mandi wajib tersebut tidak sah sehingga menjejaskan solat yang dilakukan.

Wallahu A'lam.

berikut pula jawapan dr saya...apix.

1.rambut sy tidak di sambung...dan saya sedia tahu..rambut yg disambung adalah haram :)

2.solat...of coz..tiang agama...dan sy beragama islam..itu kewajipan sy.

3. masyarakat setakat ini menerima baik kehadiran sy...lebih2 lagi sy sgt rapat dgn golongan tua...dan hubungan sy dgn masyarakat juga ok...bg saya attitude sgt penting tidak kira dgn siapa anda bergaul...

4..etika dan adab...sudah pasti sy menutup rambut sy dgn kopiah special sy...

5.berhadas...rambut saya telap air...tidak di dread ketat...dan saya membasuh rmbut setiap hari...

sebnarnye..soklan2 ni semua aku dah ajukan kt seorang rakan yg faseh dlm bab ni...jadi...sebelum kita mencaci....study la dulu...jgn main terjah je...

bagi aku...kalo nk berdakwah...elok lah kita belajar dulu...tgk diri sendiri dulu...jgn serkap jarang...

kalo serkap jarang...ini lah akibat nya...makan diri "AKUBEST"

akhir kata..aku rasa semua sudah terjawab...aku pohon ampun pd semua yg terlibat...aku rasa hal2 cmni lenkali study dulu...bagi aku...bila terjadi mcm ni..baru lah engkau dan org2 yg berfikiran spt engkau tahu sbenar2nya...

ade hikmah atas yg berlaku...segala terkasar bahasa...aku pohon maaf...

"AKUBEST"..aku hargai niat ko...dan aku tau ape yg ko cuba nk sampai kn..cuma pengetahuan ko agak cetek...aku ok lg bile ko nasihat tu...tpi bile ko nk caci org macam aku..aku rasa...cara ko dah x betul...

ko nk buat2 cerita pasal "lrt" laa..ape laa..come on bro...ko main terjah je...se eloknye..ko study dulu..ko kenal aku betul2..bru ko go on dgn niat ko...aku bkn la jenis x paham...aku paham...care penyampaian kite kena betul bro...dlm berdakwah..elak kn la kata2 yg menyakiti org lain...yg menghina org...

penyampaian agak keras xpe...cuma cara nye biarlah ikut landasan yg betul...hmmm...benda dah jadi...aku x salah kn sape2...same2 la kite ambil iktibar atas yg terjadi...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...