Monday, August 9, 2010

oh dunia

cerita2 lame di baca semula...awan berbentuk labu muncul di laut timur...kapal kecil bertemakan biri-biri mengharung lautan aneh di garis utama dunia...

pembaca peta mula pening...awan apekah yg tiba2 muncul di tengah lautan...lautan aneh yg tak pernah terduga apa yg bakal kita lalui...

si tukang masak tak habis2 cuba menggoda si navigator yg cantik cek mek molek...sang doktor pula sering terlupa dirinya adalah seekor doktor...

panglima perang nya pula asyik serius dgn kekuatan yg di jana nya...si inventor yg penakut tetapi seringkali berlagak berani terketar-ketar melihat kelibat awan aneh itu...

ahli pakar sejarah yg x kurang cantik nya asyik membelek2 sebuah journal lama..mencari paekah tandanya wujud awan aneh tersebut...dan si kapten kapal tidak habis2 memuji kecantikan suasana petang itu...

langit cerah bertukar mendung...hari terang menjadi malam...ombak besar mula melanda...teringat pepatah apek senario...jika takut di labung ombak..jgn mennton filem ombak...

ayat2 di atas sgt di pengaruhi oleh anime kegemaranku "one piece"...hidup ini di datangi pelbagai dugaan...sama spt hidup aku...

sepanjang 7bulan cuba berlawan dgn "hidup" di kota besi..kota angkuh kota selingkuh ini...ada waktu nya aku hampir tersungkur....hampir punah...

ada waktunya aku hujan kan dugaan dgn air mata pabila aku x mampu untuk terus menghadapi nya...

tetapi..setiap kali ujian melanda...di saat2 getir...ada insan yg bergelar sahabat dtg membantu...bersyukur kerana aku dpt mengenali kau..

rezki di pancing di depan mata...terkial2 tangan lemah ini berenang untuk menjamah rezeki dr nya...

tetapi ia bukan percuma..bayaran nya modal yg berlipat kali ganda...usaha!!
hidup tidak semudah yg di gambar kan oleh cerita dogeng yg selalu nya di akhiri dgn "mereka hidup bahagia hingga ke akhir hayat"...the live happy ever after...

penyudah cerita aku melawan karenah dunia metrofulus ini...belum lagi di lakarkan...permulaan plot cerita yg agak sayu bila aku rasa diriku di aniaya oleh sebuah syarikat samseng melayu...

akhirnya aku naik ke step seterusnya dgn usaha kerja sendiri...berlambak2 job dtg pd satu masa...tp bila modal nya hampir meragut menu makanan aku setiap hari..aku hampir tersungkur...

alhamdulillah syukur nikmat...dlm menangani semua itu..ade insan yg bergelar sahabat terus membantu...banyak sangat aku termakan body...takut pula nnt tergadai body aku yg sekeping...yg mana sudah 20kg hilang dari awal aku bertapak di metropulus ini...

dan lusa...aku ada temuduga kerjaya...takut..serik pun adadgn pengalaman di aniaya samseng melayu awal thn ini...tapi kali ini bukan melayu majikan nya..

bukan nk mengata..aku juga melayu..kenapa harus jd begitu...kenapa insan memakan insan..kenapa negara maju aman(pd mata kasar) masih lagi berlaku perkara sebegitu...

sembang sang majikan melangit..jika benar wujud nya makhluk lain di angkasa raya...di sistem matahari ini...mungkin sembang nya jelas di dengar oleh mereka di luar sistem ini..

kereta mewah habuan sang jelita...ayat2 manis terus di jaja..untungya berlipat kali ganda...tapi..gaji aku yg seciput tidak mampu di lunaskan...cuba di gantikan dgn ugutan2 sangkayaraya itu...

biar kukuh pasak dibumi...agar lantai tak goyang lagi...biar luluh jiwa bersemi...namun mengalah tidak sekali...

terbang tinggi cecah angkasa...tumpang orang x mengapa...biar hancur badan binasa asal kau tak lupa akar kita...

terbang tinggi jenguk angkasa...tumpang orang pun x apa...dari asyik kau mengata..sedangkan kau tidak berpijak di bumi nyata...

terbang tinggi x mengapa...tapi jgn pernah kau lupa...jenguk2 lah kami di bawah...tak tegur tak apa...asalkan kau tak pernah lupa akar kita...

3pedang di susun rapi...tidak tajam tapi bisanya belum pasti...tiga pedang sebagai janji...hidup terus hidup hingga aku menghadap illahi...

susun tenteramu..atur langkah mu...sediakan satu peluru...itu taruhan untuk hari itu.

bukit timur mula bercahaya...terbit ufuk di celah gunung...kelibat tentera putih semakin jelas...sambut lah mereka dgn ikhlas...

tembok kaca itu bakal runtuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...