Tuesday, April 21, 2009

Aturan Hidup Di Luar Sistem



sejak kecil lagi(aku laa..korang aku xtau)...aku di ajar untuk terus hidup di dalam sistem ciptaan manusia di negara ini...bersekolah..kemudian ke universiti...capai gred tertinggi..akhir nya bekerjan di sektor2 kerajaan mahupun swasta...

berpakaian kemas,berambut pendek,berkereta,yang kaya di atas..yang miskin di ludah..itulah sistem yang di aplikasi kan,kaum demokerat!!Hidup di dalam sistem,dari tokwan hingga ke cucu..."kalau kau keluar dari sistem ini..susah hidup mu"..

ramai teman-teman ku datang dari keluarga senang,yang mungkin tak pernah merasai getir hidup ini..di jalanan..tidak punyai wang untuk makan...hidup sangat sedih ibarat kata "telur di hujung tanduk"...ramai mereka di sana menyangka aku orang senang..berkereta...mempunyai gadjet2 canggih...mereka tertanya-tanya...makhluk apa kah aku ini sebenarnya....

berambut gimbal...pakaian nya kadang2 seperti pengemis..tetapi berkereta,punyai banyak masa senggang...adakah aku "pusher" dadah??ini lah aku yang cuba lari dari sistem azali...

hidup di luar sistem tidak semestinya engkau gagal...dan tidak pula aku kata aku berjaya...mungkin bagi aku..hidup hari ini cuma untuk hari esok..dan begitu seterusnya...setidak-tidak nya aku tidak menyusahkan individu lain termasuk kaum keluarga...

hidup di dalam normaliti...belajar--->kerja---->kawin---->buat anak---->dapat anak---->anak belajar---->anak bekerja--->anak kawin---->begitu seterusnya...
itu sistem yang normal dalam kehidupan manusia....tuhan yang tentukan..kita cuma berusaha dan terus berusaha..

cuma sistem yang satu ini...yang x mahu aku sebutkan..agak meluat...ianya membina jurang perbezaan untuk orang2 spt aku dan orang yang "robot sistematik"...

aku bukan lah anti sistematik..malah aku juga terus hidup di dalam sitem itu...cuma 2,3 tahun ini aku cuba lari dari landasan tersebut...lari dari zionism...lari cengkaman kukubesi..lari dari sang koruptor...lari dari normaliti sebagai seorang rakyat demokerat...

aku akui...hidup didalam sistem ada kebaikan nya dan hidup di luar sistem itu juga banyak kebaikan nya...itu bila di rujuk kepada perkatan "kebebasan".

apa yang membuat aku menulis artikel ini??apakah sitem yang aku sebenarnya tujukan..??Semua ini kerana kebimbangan aku terhadap mimpi2 ku sejak akhir2 ini..adakah aku akan terjebak di dalam sistem tersebut...biarkan saja....biarkan ia terus di bawa arus sistematik ini...aku cuma berserah!!!

di kolektif ini...aku berasa amat gembira!!!cuma risau jika aku tidak membuat orang lain gembira...

7 comments:

  1. perhh..
    mat regea berjiwe punk!
    -poter

    ReplyDelete
  2. ehehehe..punk itu kehidupan poter!!!akakakaka...ayuh ke kolektif

    ReplyDelete
  3. waa..mmg penulisan mu bgitu mngasyikan...

    ReplyDelete
  4. well.....being normal is just boring u know...
    tapi, saya juga tergolong dalam org2 yang normal.. tensen jugak

    ReplyDelete
  5. kerul : saye agak pening semasa menulis artikel ini..

    cujen :kadang kala..kita terpaksa akur dgn sistem ini...teruskan...jgn tensen2 sgt ye!!ehehe

    ReplyDelete
  6. Rezeki Allah taala bagi, jadi nak risau apa kita jadi apa pun. Cumanya kalau nak hidup di luar aturan sistem tu, kenalah berada dalam lingkungan sistem jugak, sistem aturan Ilahi. Keseimbangan kosmos hendaklah dicari.

    selamat berjaya! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...