Tuesday, July 28, 2009

debu tuju-tuju...


awal pagi itu...embun selimut tubuh..di belakang khemah..aku terlelap...rakan2 seperjuangan lena selesa di dalam...

dr timur jauh...di sebalik gunung ganang...remang2 cahaya matahari mula memberi salam...sangat indah...rasa ingin meneruskan lena...beralaskan bumi..berbumbungkan langit dgn pedang sbg bantal..aku terus berkhayal...

sayup jauh dr gunung timur di celah-celah sinar suram mentari yg belum muncul...terpacak ribuan bentuk tubuh sasa berkuda...dr jauh ku lihat ribuan tentera putih berkuda...berpakaian rapi..bertali leher merah...

gegas...angkat tiga pedang..tidak lagi pandang belakang...gegas...sarung sepatu dari jiwa luluh bersemat semangat angkuh...pedang di sisip rapi..tiga pedang untuk menyambut tetamu tak di undang...

rakan2 yg lena..biarkan terus lena...bukan sekali dua di kejutkan..tetapi beribu kali di ingatkan...aku bukan insan meragut insan.Aku bukan kawan makan kawan..tetapi aku insan punya kemahuan...biar di maki..biar di pandang benci...aku akan pertahankan segala kemahuan...

serbu..bagai ribuan semut mengerumuni gula...tentera putih turun dr gunung timur...berkuda putih...berpakaian rapi..bertali leher merah...senjata nya tak mampu aku ceritakan...laungan semangat ketagih darah sedikit pun tidak buat aku gentar..biar jiwa lulu bersulam semangat angkuh ini tebas semua.

matahari menjenguk sedikit dr celah gunung...sedang mereka mara ke arah kami...debu tuju-tuju..hilang remang..hilang embun berganti peluh kebimbangan..

aku bukan kawan makan kawan...aku bukan biarkan kamu terus lena di ulit ke alpaan..aku cuma merebut peluang yg kamu berikan pd aku..

3 pedang mata terpejam..ku hayunkan kiri dan kanan...ikut rentak guru...ikut langkah abang..ikut jejak abah....

kawan..terpancung..tercantas..maafkan aku..sudah berkali pesan nenek...jgn mudah lupa diri...bersyukur lah atas setiap pemberian..jaga ia sebaik kamu menjaga dirimu.

3 pedang mata terpejam...kuda-kuda si jiwa luluh bersemangat angkuh..biar ditikam dr belakang...biar di hiris lidah2 bisa beracun...lidah yg bisa makan jiwa..biarkan jek...pedulikan mereka...

satu pedang di hunus ke depan...matlamat visi juang harus ada...dua lagi pedang..satu di tangan kiri..satu di mulut..siap sedia untuk perjuangkan..pertahankan harta kesayangan aku...kawan2 yg telah hilangkan milik nya...mungkin sekarang menjadi milik ku...jgn marah...jgn dendam..itu apa yg kau mahukan.

aku bukan insan meragut insan..aku insan yg punya kemahuan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...